Stává se vám, že jdete vyřizovat e-maily nebo hledáte něco na internetu a najednou vás něco zaujme? Začtete se a po 20 minutách zjistíte, že děláte něco úplně jiného, než jste měli v plánu? Vítejte v roztěkaném světe bojujícím o vaši pozornost.
Informace jsou jako prach
Informace jsou všude a nikdy se jich úplně nezbavíte, i když budete uklízet sebevíc.
Číhají u vstupu do digitálního světa. A vynucují si pozornost, i když v něm tak úplně nejste.
Vytrhnou vás ze soustředěné práce. Myšlenky se rozeběhnou. Hlava se zahlcuje. Výkonnost se snižuje. Dřív nebo později může přijít únava.
Nové technologie a virtuální svět podněcují i psychickou závislost, ale to je zas na jiný příběh.
Braňte svou pozornost
Změnou návyků a přeuspořádáním činností dokážete snížit množství kontaktů s informacemi, míru vyrušení i množství času, které jim dáváte. Přivřete jednoduše dveře, a pusťte je k sobě, jen když budete chtít.
Před časem jsem se na tohle téma zaměřila u sebe. Mám pro vás pár tipů, jak si vyčistit hlavu a vzít si svou pozornost zpět:
Vypněte notifikace
Dočtěte článek a během 15-30 minut vyčistěte vše, co vás napadne. Zpravidla tím pokryjete ty nejčastější notifikace. Zbytek dořešíte za provozu.Nebo v následujících dnech soustřeďte pozornost na každé pípnutí a vyrušení. A zrušte notifikaci v nastavení až v okamžiku, když se objeví. Postupně tak vyčistíte vše.
Ukliďte si pracovní plochu
Ukliďte si nejen na pracovním stole, ale i na pracovní ploše počítače (nebo zařízení, na kterém pracujete) předtím, než zasednete k práci.
Pozavírejte okna i aplikace, které nesouvisí s tím, co právě děláte. Žádná okna v prohlížeči na “přečtu si později”, otevřený e-mail nebo nedej bože sociální sítě 🙂
Smazala jsem taky všechny nepoužívané aplikace (na všech zařízeních), aby plocha byla přehlednější. A jednou za čas dělám revizi.
Neustále prioritizujte
Je tolik toho zajímavého, co by se mohlo hodit. A tak málo času.
Než se začnete zabývat každou zajímavostí, co vás cvrnkne do nosu, ověřte si její prioritu. „Je to něco, co aktuálně potřebuju? Je to něco, co mě posune v tom, co dělám?“
Pokud ne, nevěnujte tomu ani sekundu. Určitě máte v zásobě něco s vyšší prioritou, co byste rádi posunuli.
Hodně si rozmýšlím, čemu dám pozornost a čemu už ne. Informace si obvykle hledám až v okamžiku, kdy je potřebuju. Kurz si vybírám, až když se chci v něčem posunout a ne proto, že je zrovna „v akci“. A místo nekontrolovatelného serfování na internetu či scrollování na zdi si raději přečtu knížku.
Určete si záměr a vymezte čas
Do digitálního prostoru vstupujte pouze s konkrétním cílem a na vymezený čas. Klidně si nastavte budík.
Pokud vás po cestě něco zaujme, zkopírujte link do nějakého seznamu, který zpracujete později. A pokračujte dál v tom, proč jste přišli.
Články a jiné zajímavosti přesouvám na seznam „zajímavosti“. Do něj sáhnu vždy, když mám chuť si dát pauzu. Kompletně ho zpracovávám před vydáním obČASníku.
Pro seznamy používám aplikace Poznámky a Trello. Skvěle poslouží třeba Notion a Miro. Nástrojů je mnoho. Vždy záleží na tom, jak s informacemi komplexně pracujete.
Příchozí informace zpracovávejte v dávkách
Zprávy všeho druhu (e-maily, zprávy na komunikačních kanálech, sms), ale i seznamy informací zpracovávejte v časových blocích jednou až 2 krát denně. Tam, kde to není možné, nastavte si bloky častější.
Pro klid si můžete nastavit automatické odpovědi. Druhá strana tak bude vědět, že zprávu vyřídíte později. Mějte na paměti, že tím vygenerujete jednu zprávu navíc, kterou bude muset zpracovat.
Často je to o zvyku. U mě si zvykli i mí nejbližší, že nejsem hned k dispozici.
Zvyšte šanci na úspěch
Sebelepší systém sám o sobě nefunguje. Zapracujte na tom, aby se změna stala trvalou. Mám pro vás tipy, jak na to.
Podpořte svůj záměr motivací. Získáte lepší soustředění, efektivněji a smysluplně využitý čas.
Nastavte procesy, jak s informacemi, které k vám přichází, budete dál pracovat (kdy, jak dlouho a jakým způsobem).
Vytvořte si návyk a udržte disciplínu.
Vy říkáte ANO zahlcení
Zdroj: inspirováno Zenhabits
Napsat komentář