Clubhouse v minulých měsících hýbal děním sociálních sítí. Síť s novým pojetím sociálního kontaktu má svůj potenciál. Jak ho vnímám já i další uživatelky? Jako každá sociální síť, i Clubhouse chce získat vaši pozornost. Jak mu nastavit hranice a využívat ho efektivně, aby vám víc dával než bral?
Jak Clubhouse funguje
Clubhouse je nová sociální síť založená na zvuku, zprovozněná oficiálně pouze pro uživatele iPhone (dostanete se do ní i z iPadu nebo neoficiální aplikace pro Android, která má omezené funkce).
Vstup do ní je podmíněn pozváním od osoby, která už je v síti aktivní. Díky tomu měla zejména v začátku punc výjimečnosti. Počáteční boom, zdá se mi, již mírně opadl.
Základem je mluvené slovo. Uživatelé se potkávají v místnostech (roomkách, jak se zažilo mezi českými uživateli) a diskutují o společných tématech. Další možností je, po splnění určitých podmínek, zakládat kluby.
V nejnovější aktualizaci (5.4.2021) přilétla první vlaštovka monetizace formou možnosti zaslat příspěvek tvůrcům (v testovacím módu).
Forma setkání je rozmanitá. Setkala jsem se s rozhovorem, přednáškou, diskuzí, čtením nebo i vedeným cvičením. Co je podstatné, aby vás ostatní poslouchali, je hodnota tématu a atraktivita (jak tématu, tak moderátora či hosta).
Líbí se mi, že tu poskytují know how i názory lidé, se kterými bych se dřív neměla možnost potkat. A také mi vyhovuje, se obsah dá pasivně využít při nezáživných činnostech, stejně jako rádio nebo podcast.
Když ke mně začaly chodit zprávy ohledně nové sociální sítě, která je koncipována “jen” jako diskuzní, byla jsem popravdě trochu skeptická. I tím, že se zabývám tématikou času a energie, byly moje první myšlenky určeny právě času. Nebude to jen další síť, která se stane “žroutem” času? Pak jsem dostala pozvánku a šla se do Clubhousu “jen podívat”. Největší smysl mi Clubhouse začal dávat ve chvíli, kdy se vytvořily tzv. kluby. Vyzkoušela jsem si vedení roomky i účast jako host. Baví mě rozmanitost témat i různé pohledy diskutujících. Přesto si velmi hlídám, kolik času chci na této sociální síti trávit. Zajímavých témat je opravdu mnoho a snadno tak lze sklouznout k pocitu, že nám něco uteče, pokud se nepřipojíme.
Postřehy z moderování místnosti
Vyzkoušela jsem i moderování. Nepřináším návod na ovládání aplikace, ale pár postřehů, co se můžou hodit:
Moderování není stejné, jako živé vysílání na Facebooku či Instagramu. Pocitově je to jiné. Při živém vysílání se díváte na sebe, tady na obrazovku s blikajícími fotkami uživatelů. Na každého z nás může působit jinak.
Moderování vyžaduje vaši neustálou interakci a zapojování ostatních do diskuze. Když uděláte hlasovou pomlku, nikdo nevidí, co se děje.
Příjemnější je pořádat vysílání společně s někým dalším. Můžete si rozdělit, co kdo bude dělat. A lépe se soustředit na to, co říkáte.
Pokud moderujete ve více lidech, zkuste se současně spojit prostřednictvím Zoom videokonferenčního hovoru (ztišeného), ať máte alespoň nějakou interakci. Dokáže to zachránit nestandardní situace, které vám při vysílání nastanou. Můžete gestikulovat, psát kartičky, či si napsat přes chat.
V okamžiku, kdy se některý z moderátorů rozhodne opustit diskuzi, je užitečné sdělit důvod. Předejdete tím vytváření domněnek u publika a odchodům z místnosti.
Plánujte si své vysílání mimo vysílání vlivných lidí (ne vždy o tom budete vědět). Zvýšíte šanci, že budete mít větší publikum.
Máte s mobilem spárované hands free a vysíláte bez něj? Nezapomeňte ho odpojit, aby se vám zvuk nepřepnul do něj. Je to dost trapas. Než vám to dojde, chvíli to zabere a publikum vám může utéct.
Před vysíláním pomůže check list s kroky, které potřebujete udělat, než zmáčknete “On air”.
Stejně hodnotné je připravit si dopředu minimálně strukturu několika bodů, co budete říkat, či otázky pro publikum.
Clubhouse je výzva. Stavia na FOMO pocite. Ako konzument si vyberám obsah, ktorý ma posúva (aj profesne) a nie je mlátením prázdnej slamy. Ako tvorca sa snažím tvoriť obsah, ktorý obohatí mojich poslucháčov a neoberie ich o ich čas. Na Clubhouse ma baví jeho človečina. Ľudský hlas, vďaka ktorému sa stáva táto sieť osobnou.

Jak si udržet pozornost
Vyhodnoťte prioritu
Má smysl tam být? Co vám aktivita na této síti může přinést? Jakou ji dáte prioritu mezi ostatními sítěmi, kde už jste aktivní? Nemůžete ji za některou vyměnit?
Určete si, co na nové síti budete dělat
Najděte na ní čas
Nepouštějte si ji příliš k tělu
Nastavte jí hranice
Plánujte si události do kalendáře
Clubhouse sledujem zatiaľ ako poslucháč a moje prvé dojmy sú zmiešané. Zmiešané v dobrom. Vnímam, že prináša nové možnosti aj pre nás, ktorí máme sklony pilovať veci k dokonalosti a radšej ich nevypustiť. Tým, že je obsah instatný, sa ten tlak na dokonalosť z môjho pohľadu zmenšuje, je tam viac spontánnosti, improvizácie, uvoľnenosti, menšia formálnosť. Zdanlivá nevýhoda toho, že nikde neostáva obsah, je pre mňa výhodou. Takže z pohľadu minimalizmu vidím výhodu práve v tom, že čo si nevypočujem, strácam. Neodložím si to na neskôr a nevytváram si tým zásobu ďalších hodnotných audií a tlak, že si na ne niekedy musím nájsť čas.
Nedostatky a rizika
Clubhouse má stejně jako jiné sociální sítě a aplikace nedostatky začátků. Objevily se už i informace o bezpečnosti dat a ochraně osobních údajů.
Aplikace nemá příliš funkčností. Přesto mám pár postřehů, co mi z hlediska ovládání nevyhovuje:
Zatím jsem nepřišla na kloub tomu, jak efektivně vyhledávat zajímavé místnosti. V podstatě jste odkázáni na nabídku založenou na algoritmu. A vyhledávání bez možnosti filtrace.
Chybí možnost získat přehled a smazat data, která si Clubhouse o mě ukládá.
Nad osobou není možné skrýt sledující a sledované.
Účet údajně není možné na pár kliků smazat, je potřeba žádat e-mailem a vyřízení trvá.
Překvapilo mě, jak je snadné Clubhouse ovládat. Žádné složité hledání, kde co je. Po pár pokusech se začnete lehce orientovat. A když chcete jen pasivně poslouchat, prostě se jednoduše do roomky přidáte a případně zase “tiše” odejdete.
Závěr
I přes nedostatky a rizika, považuji Clubhouse za zajímavý nápad. Otázkou je, jaké další kroky ze strany jejího vývoje přijdou. S nastavenými hranicemi a jasným cílem užívání může být přínosem. A také, udrží-li si počátečně nastavenou kvalitu obsahu a úroveň komunikace.
Občas mě tam potkáte. Mám v plánu jí věnovat pouze omezenou pozornost. Propojit se můžeme na mém profilu.
Přidejte se k odběru obČASníku, dozvíte se tak o všech mých plánech a akcích, které mám (nejen s Clubhousem).
Napsat komentář