Každé poprvé je začátek něčeho nového, něco stojí, ať čas nebo třeba překročení vlastních hranic a někam vás posune. Ukážu vám 6 kroků, které potřebujete udělat, než začnete. Vyvarujete se chyb, nebo se rozhodnete ke kroku delegování.
Tenkrát poprvé
Můj první web se narodil před pěti lety. Najdete ho na doméně My3vTOM. Tenkrát jsem neměla vůbec žádnou zkušenost s on-line světem. Poslechla jsem si webinář, vygooglila pár informací, pojala chuť psát blog a monetizovat ho.
Prošla jsem si celým procesem, několikrát upadla a zase vstala. Díky zkušenostem spatřil tento (kde teď čtete článek) světlo světa během pár večerů jednoho měsíce. Ani jeden není úplně dokonalý, ale jsem jejich paní, a to je oč tu běží.
Jestli se chcete něco naučit, mít nad webem kontrolu a netlačí vás termín, jděte do toho svépomocí. Čas je minimální investicí, která se vám časem vrátí. Smiřte se ale s tím, že to nebude dokonalý.
Máte-li s webem větší plány než si jen ušudlat jednoduchou webovou vizitku, udělejte pár kroků, než se do toho pustíte. Ať nešlápnete vedle a jdete efektivně hned tím správným směrem.
Taky to můžete celé delegovat (o tom článek není), ale těmito kroky projděte i tak. Nikdo vás pak nevytahá za nos a získáte opravdu to, co jste chtěli.
Ujasněte si co chcete
Štěstí přeje připraveným:
Odpovězte si na otázku proč – proč chcete mít web, jaký bude jeho účel, co vám má přinést, jak zapadá do vaší strategie, cílů a vize
Sepište si požadavky a očekávání – jak s ním chcete pracovat, co na něm chcete dělat (tvořit články, prodávat, rezervovat termíny, e-mailing atd.), jak ho zasadíte do celkové marketingové strategie značky, jak ho zasadíte do procesů, jak ho chcete mít provázaný s ostatními aplikacemi/systémy, které už používáte
Požadavkům dejte priority – co potřebujete hned a co třeba není tak úplně důležité a počká
Ujasněte si jaký rozpočet máte k dispozici nebo chcete do webu investovat
Zastropujte si kolik času jste ochotni investovat – čas jsou peníze, přepočítejte si ho na ně (pokud čas nemáte … delegujte)
Zvědomte si, co vše umíte udělat sami a co bude třeba delegovat (grafika, fotky, texty, samotná tvorba)
Prozkoumejte terén
Konzultujte své požadavky a představu alespoň s jedním odborníkem (doporučuji spíš dva), ať získáte odpovědi na následující otázky a relevantní informace pro rozhodnutí o řešení. Nechte si od odborníka:
Navrhnout možnosti řešení (systém, hosting, šablona, pluginy, struktura stránek atd.) a ověřte si jeho výhody a nevýhody
Doporučit jaký zvolit postup (časování) – jestli vše postavit najednou, nebo je možné stavbu webu rozfázovat (nejprve udělat třeba jen prezenční stránky a postupně k nim dodávat další funkčnosti)
Odhadnout rozsah práce – zjistěte, co všechno je potřeba udělat než web spatří světlo světa, bude funkční a plnit svůj účel (mimo samotnou tvorbu stránek se řeší i zabezpečení, optimalizace rychlosti, SEO neboli optimalizace stránek pro vyhledávače, napojení na analytické nástroje, následná správa webu aj.)
Vysvětlit, co vše je potřeba do webu dodat (jaké fotky, jejich velikost, formáty, písmo, text, grafika, obchodní podmínky, podmínky pro ochranu osobních dat, atd.)
Doporučit co dělat svépomocí a co se vyplatí delegovat (grafika, fotky, texty, zabezpečení, optimalizace rychlosti atd.)
Sestavit variantní cenovou kalkulaci na dodávku webu/jeho části i doplňkových služeb
Rozhodněte se a plánujte
Vše co jste zjistili hoďte na papír, posuďte a plánujte:
Rozhodněte se, co budete řešit svépomocí a co delegujete
Poptejte subdodávky toho, co jste rozhodnuti delegovat a nechte si zpracovat cenovou nabídku (pokud již nemáte vyřešeno z předchozího kroku)
Sestavte rozpočet – sumarizaci všeho, co budete muset zaplatit a nezapomeňte nacenit svůj čas
Sestavte plán – sepište seznam oblastí/kroků/úkolů, seřaďte je podle priorit a návazností
Hodil by se i časový harmonogram – pokud nebudete mít zkušenost a nedokážete odhadnout, jak dlouho vám zaberou jednotlivé úkony, nesnažte se o něj, bude to jen plácání do vody
Kupte si spoustu čokolády a začněte 🙂
Poučte se z nezdarů ostatních
Průzkum trhu – zjistit, jaká jsou řešení a které je to nejlepší pro mé požadavky
Oslovit několik lidí, co si tím už prošli a poslechnout si jejich zkušenosti a hlavně zjistit časovou náročnost
Vyjasnit si proč a budoucnost webu
Konzultaci s odborníkem – zjistit jak to celé probíhá a nechat si doporučit řešení
Vybrat si šablonu/vzhled a nesnažit se bez znalosti problematiky klikat vše na zelené louce
Nechat si ukázat základní ovládání redakčního systému a zvolené šablony
Domluvit si technickou podporu odborníka na radu nebo řešení nestandardních situací
Delegovat – zabezpečení webu a optimalizaci rychlosti, profi fotky, grafiku (pokud se jedná o web, který má prodávat)
Zálohovat – od prvního kliknutí k sobě na PC nebo na cloud (nespoléhat na hosting)
Propojit se s jinými nadšenci a sdílet své zkušenosti a know how
Inspirujte se
Kniha Jana Řezáče o celém procesu stavby webu Web ostrý jako břitva
On-line kurz Jak vydělávat blogem, který vám ukáže jak si postavit profi blog a monetizovat ho
Web o affiliate marketingu a vydělávání on-line Affilák.cz
Technické návody na práci s wordpressem Wplama.cz a Facebooková skupina pro wordpress diskuzi
E-booky od copywritera Otto Bohuše a články na blogu Včeliště.cz
Má doporučení vycházejí z praxe získané posuzováním dopadů změn do procesů a informačních systémů. Z vlastní zkušenosti se stavbou webů a času věnovaného vzdělávání. Většinu bodů lze upraveně aplikovat na jakoukoliv změnu.
Ať se daří a vaše weby jsou ostřejší než břitva 🙂
Pokud vás téma zaujalo, přidejte se do komunity mého občasníku a získáte pravidelnou dávku inspiraci.
Napsat komentář